söndag 14 december 2008

Det där med julklappar

Gårdagen spenderades mestadels mitt i rushen och sorlet bland tusentals panikslagna människor på jakt efter julklappar. Samma visa varje år. Jag gillar själva julklappsgrejen och planeringen inför, tycker om att slå in paket och gör varje år upp listor över tänkbara saker att köpa till varje person. Men varje gång jag går in i en affär och får kämpa för att inte bli nertrampad eller ihjälträngd, ser köerna växa ut genom entrén och känner svetten lacka i pannan ångrar jag att jag inte gick med på det förslag som kommer upp varje år; kan vi inte skita i julklappar i år och bara ha det mysigt?

Emelia har bästa listan över julhandlandets fem värsta. Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Dock är vi inte riktigt överens om listan över vad kvinnor i själva verket vill ha i julklapp. Ska försöka mig på en egen variant och vänder mig i första hand till män (läs: min sambo).

Upplevelser. Resor, spa-vistelser, musikal, konsert... En enkel middag på restaurang kan räcka långt för mig och jag påstår mig vara lagd åt det romantiska hållet.
Att ni gör något oväntat och romantiskt. Läser en dikt, sätter ihop ett fotoalbum med finaste minnesbilderna, ger oss frukost på sängen, friar. Till exempel. Det behöver inte ens kosta pengar.
Smycken. Det gamla uttrycket om att diamanter är en flickas bästa vän stämmer mycket väl. Dra ifrån diamanterna och lägg till guld och du är riktigt nära. Nuförtiden är det även helt tillåtet med designsmycken i silver.
Underkläder. Gärna av det mer exlusiva slaget, vi gillar kvalitet. Är du osäker på vilken storlek, köp den större. Obs: Detta tips gäller enbart för underkläder. För kläder gäller motsatt regel. Så att vi senare kan byta själva i hemlighet.
Kläder. Det svåraste att köpa men det roligaste att få om det nu mot förmodan skulle bli rätt. Satsa på överdelar hellre än underdelar. Eller ännu bättre, presentkort på kläder. Fast då bör butikskedjan vara vald med omsorg. Även om jag räknar mig som H&M-människa gör inte alla kvinnor det.
Blommor vill vi alltid ha, oavsett tid på året. Kanske lite mindre på jul än annars, för färdigkonstruerade julgrupper från Coop kanske inte är det mest inspirerande som finns. Men ändå.
Kosmetika som inte inkluderar någon slags make up eller hårvård. Parfymer, ansiktscremer och hudvårdsprodukter är helt ok.

Inredningsprylar, väskor, skor, smink och elektronik vill vi (jag) köpa själva! Godis kan ge felaktiga signaler. Ni vet, "Varför köpte du mörk choklad när du vet att jag gillar ljus bättre"- och "men vi sa ju att vi skulle försöka sluta med sånt här"-diskussioner klarar vi oss utan i jul.

Inga kommentarer: